Bestuurderstoel en passagierstoel omwisselen Logan

Hier kunnen allerhande onderwerpen betreffende het technische gedeelte van de dacia worden geplaatst.

Bestuurderstoel en passagierstoel omwisselen Logan

Nieuw berichtdoor hansp op 11 jan 2010 21:09

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb net een nieuwe Dacia Logan gekocht.

Ik zou graag willen weten om het technisch haalbaar is om de beide voorstoelen om te wisselen. Mijn vrouw heeft een slechte rug en zou veel gemak hebben van de in hoogte verstelbare stoel van de bestuurder. Zelf rijdt ze niet meer.

gr Hans
hansp

Re: Bestuurderstoel en passagierstoel omwisselen Logan

Nieuw berichtdoor Richard op 11 jan 2010 22:16

Ik kan me de vraag goed voorstellen maar had deze nog niet eerder gehoord. Eerlijk gezegd verwacht ik dat de railbreedte van de beide stoelen hetzelfde zal zijn dus in die optiek verwacht ik geen problemen. De bediening van de stoelen komt dan natuurlijk ook anders om.

Waar ik eerlijk gezegd nog nooit op gelet heb is de bevestiging van de gordels (9 van de 10 keer vergeet ik deze om te doen, foei toch :oops: ) Waar zit eigenlijk de gordelhouder aan bevestigd? zal morgen eens kijken (als de garage-deur niet dichtgevroren is :roll: )
Richard
Beheerder

Nieuw berichtdoor Grabber op 12 jan 2010 07:50

en hoe zit het met de kabels onder de stoel en evt. zij-airbags?
Daciazeker
Grabber

Nieuw berichtdoor MiMo16V op 12 jan 2010 10:56

Dat van de Airbags is zeker relevant.
Die komen uit de buitenkant van de stoel, en vormt een barriere tussen auto en hoofd, en duwt je hoofd weg bij een aanrijding. Als je deze omkeert krijg je ongetwijfeld het omgekeerd effect, wat de middenlijn in je kapsel niet zal bevorderen :(
:drive:
Vroem...Vroem...Vroem...
MiMo16V

Nieuw berichtdoor hansp op 12 jan 2010 11:48

Ik had nooit over airbags nagedacht, gaat niet lukken dus.

Bedankt voor de reacties.

groeten,

Hans
hansp

Nieuw berichtdoor Frank16V op 17 jan 2010 14:21

De rugleuning en de zitting zijn 2 losse onderdelen, dus je zou ook alleen de zitting kunnen omwisselen (of eigenlijk de hele stoel wisselen en daarna de rugleuning terugbouwen als je begrijpt wat ik bedoel...). Het probleem van de airbags is dan in ieder geval opgelost.
Ik weet echter niet of de rugleuning symetrisch is opgebouwd en of het dus technisch wel mogelijk is. Maar theoretisch is het simpel. Maar ja... theorie hè? :mrgreen:
Frank16V

Nieuw berichtdoor Grabber op 17 jan 2010 14:29

Of de garage vragen of de zijairbag simpel af te koppelen is.
Daciazeker
Grabber

Nieuw berichtdoor Richard op 17 jan 2010 17:21

De airbags zijn dan misschien wel uit te schakelen maar ik neem aan dat je ze er niets voor niets in hebt zitten. Dergelijke veilgheidssystemen zou ik niet graag uitschakelen. Zeker niet als je inderdaad een ongeval meemaakt waarvan je later zegt (of nog kunt zeggen..) had ik die plofzakken maar niet uitgeschakeld...

het wisselen van de rugleuningen lijkt me dan een betere mogelijkheid , als dat technisch haalbaar is..
Richard
Beheerder

Nieuw berichtdoor Black op 26 jan 2010 19:26

Ik ga er van uit dat iedere verandering, dus ook het wisselen van delen van stoelen, gevolgen kan hebben voor de garantie en problemen kan veroorzaken met de verzekering in geval van schade.
Als je je daar niet al te druk om maakt zou ik voor een simpelere oplossing gaan en kijken of de passagiersstoel met bussen oid wat hoger te plaatsen is. ;)
Black

Nieuw berichtdoor hansp op 26 jan 2010 21:50

Bussen onder de stoel plaatsen zou inderdaad een mogelijkheid zijn, ik zal het eens met mijn dealer overleggen.. Als het problemen geeft me de garantie laat ik het maar zo.
Mijn vrouw gebruikt nu een kussentje en dat werkt aardig. Achterin zit ze veel beter, dus als we grote ritten maken gaat ze daar gewoon zitten.
Iedereen bedankt voor de reacties.

mvgr,

Hans
hansp

Volgende

Keer terug naar Techniek