temperatuur

Hier kunnen allerhande onderwerpen betreffende het technische gedeelte van de dacia worden geplaatst.

temperatuur

Nieuw berichtdoor Friki op 28 feb 2009 10:27

wij vinden dat onze dacia mcv logan 1.5 dci steeds op een "te" lagen bedrijfstemperatuur rijdt. het dashboard duidt slechts 2 "blokjes" aan. En bij winterse toestanden moet je heel lang de regeling op maximum zetten. Echt warme lucht komt er echter nooit door de ventilatie openingen. Ik vrees dat er iets aan de instellingen van de thermostaat is en dat de motor niet echt op bedrijfstemperatuur komt.
noot: auto is 8maand oud en heeft 30.000km gereden.
Friki

Re: temperatuur

Nieuw berichtdoor Willyoot op 28 feb 2009 19:00

Ik heb een MCV 1.6 benzine en die staat inderdaad op 4 blokjes als hij warm is,dus lijkt me vrijwel zeker dat de thermostaat open blijft staan. :cry:
Will
Willyoot

Nieuw berichtdoor Marc F op 28 feb 2009 20:28

Onze Dacia MCV Phase II duidt ook maar 2 blokjes aan.
Is ook een 1.5 dci 85.
Auto is nieuw (jan 2009)
Marc F

Nieuw berichtdoor magomat op 28 feb 2009 20:35

Wij hebben ook een Dci 1,5 85 pk airco en inderdaad de balkjes gaan nooit hoger dan twee .
Er komt warmte uit de blazer maar het duurt echt heel lang voor de motor genoeg warmte aflevert om het
interieur te verwarmen.
Vooral in de winter wanneer de ramen aan geslagen zijn door vorst duurt het lang.
Dit zou komen omdat de moderne diesel motoren zo goed zijn gebouwd dat ze heel weinig interne warmte creëren.
Een bijkomend probleem is dat de vocht in de wagen ook heel moeilijk te verwijderen is.
Het zal een van de na deeltjes zijn die een wagen kan hebben.
Het is wel een feit eenmaal de warmte eraan komt dan is het echt warm.
Ik kwam, ik zag en koos een Dacia
magomat

Nieuw berichtdoor Peter62 op 22 maart 2010 13:15

Zelfde probleem met de dci 85 in mijn logan sedan (okt 2009, nu 13.000 km op de teller). Is getest geworden bij Renault tijdens de 10.000 km inspectie. De computer duidt alles heel normaal aan, de temperatuur blijft heel normaal (laag, maar dat is typisch voor een moderne diesel). Pas vanaf 87°C gaan er 4 balkjes aan. Afwachten, nu de zomer eraan komt.
Dacia Logan sedan 1.5 dci 85
Peter62

Nieuw berichtdoor spikker op 05 apr 2010 07:28

Dit bericht komt van begin 2009, we hebben een vrij warme zomer gehad, hoeveel blokjes geeft de temp. meter nu aan?? En wat zijn de ervaringen van andere Daciasten? Onze Daas is pas op 19 maart 2010 in ons leventje gekomen en ik heb pas 1 keer de blokjes op 4 gehad, (na een paar keer flink optrekken), maar voor de rest blijft hij op 2. Ikzef had wel het idee dat dat vrij laag was, en blijft er dan ook niet een "choke" openstaan, dus meer brandstof verbruik, of werkt dat bij een diesel niet zo ??? Ik ben geen automonteur maar slechts een selecteur/instandhouder van groenterassen en kruiden.
Gr. Spikker
Mooi rood is niet lelijk
spikker

Nieuw berichtdoor LED-lightning op 05 apr 2010 16:55

Hier met mijn 1.6 MPI Sandero Stepway komen netjes na een paar minuten rijden de 4 streepjes tevoorschijn, zelfs in de winter.
Kia Rio 1.2 CVVT Plus Pack, Black

Afbeelding
LED-lightning

Nieuw berichtdoor Peter62 op 21 apr 2010 07:28

spikker schreef:Dit bericht komt van begin 2009, we hebben een vrij warme zomer gehad, hoeveel blokjes geeft de temp. meter nu aan?? En wat zijn de ervaringen van andere Daciasten? Onze Daas is pas op 19 maart 2010 in ons leventje gekomen en ik heb pas 1 keer de blokjes op 4 gehad, (na een paar keer flink optrekken), maar voor de rest blijft hij op 2. Ikzef had wel het idee dat dat vrij laag was, en blijft er dan ook niet een "choke" openstaan, dus meer brandstof verbruik, of werkt dat bij een diesel niet zo ??? Ik ben geen automonteur maar slechts een selecteur/instandhouder van groenterassen en kruiden.
Gr. Spikker

Bij een diesel werkt dat inderdaad helemaal anders. Vandaar ook het veel lagere "meerverbruik" bij een diesel bij koud gebruik of veel "stop and go's". En het principe van "ontploffing door samendrukking van diesel" wekt ook minder warmte op dan de benzinemotoren met "ontstekingskaarsen".
Dacia Logan sedan 1.5 dci 85
Peter62

Nieuw berichtdoor ronnyracingteam op 29 apr 2013 19:49

Even een kick in dit topic.
Dit omdat het uiteraard geen zin heeft een nieuw topic te openen met net dezelfde vraag.

Ik rijd nu reeds een jaar met een Dacia MCV 1.5 DCI 85pk. Ook deze wagen geeft slecht 2 blokjes aan. Laatst stond ik een file op de zeldzame
warme dag van dit jaar waarna ik voor de eerste maal eens 4 blokjes tevoorschijn zag komen.

Ik vraag me dus af of de wagen niet te koud blijft nu?
Ik heb de indruk dat die net wat teveel verbruikt, ook word de het uiteinde van de uitlaat nogal zwart, wat mijn vorige wagen (opel combo) niet had.

Ik heb de wagen gekocht met 40k op de teller, inmiddels 56k.

Groetjes
ronnyracingteam

Nieuw berichtdoor ronnyracingteam op 14 mei 2013 22:23

Niemand die me kan helpen hier op het forum?
ronnyracingteam

Volgende

Keer terug naar Techniek