Dacia cult-status

Dacia cult-status

Nieuw berichtdoor El Sandero op 14 jul 2010 08:51

Wat ik zo'n typisch verschijnsel van Dacia vind, is dat er in heel korte tijd net zo cult-status aan hangt als aan oude Citroëns, bijvoorbeeld. Met een forum, meetings, bumperstickers enzovoort. Ik snap wel dat er van relatief zeldzame, oude auto's gebruikersclubs ontstaan. De liefhebberij van het merk is de bindende factor en mensen gaan soms helemaal over de top in hun merkenliefde. Ze spenderen enorme bergen geld aan het rijdend houden van hun vehikel of haten ieder ander merk. Ik zat zelf een beetje in het BX-en wereldje. Maar waarom Dacia zo'n club-gevoel losmaakt is mij een raadsel.

Met Dacia heb je de no-nonsense houding van het merk die overstraalt op de rijders. Dacia-rijders willen goed, comfortabel én betaalbaar van A naar B rijden. Dacia-rijders willen echte betrouwbaarheid, niet alleen qua de techniek van de auto, maar ook qua hun dealer, hun portemonnee en de toekomst. Dacia-rijders geloven niet in hypes, of in archetypische merk-eigenschappen (Duitse degelijkheid, Japanse slimheid, Frans comfort, Italiaans design). Dacia-rijders geloven alleen zichzelf; ze bepalen zelf wel of hun MCV of Sandero degelijk, slim, comfortabel of mooi is. Een Dacia-rijder neemt ook genoegen met genoeg. Waarom zou een dashboard beter of mooier zijn met notenhouten inleg en handgestikt leer? Onder dat uiterlijke vertoon zit gewoon zo'n zelfde stuk plastic als in een Dacia. (Trouwens, je hoort criticasters zeggen dat het dashboard van Dacia wel heel hard en plastic-ig aanvoelt. Toch zie ik nooit bestuurders van andere merken bij een stoplicht aan hun dashboard voelen. Het maakt dus niet uit hoe een dash aanvoelt...) Genoeg is genoeg. Waarom zou je auto 250 moeten kunnen als je toch hooguit 120 mag? Waarom zou je een 3 liter V12 willen hebben met 700 paardekrachten die je in 3 seconden naar de honderd duwen, als je na 3 seconden toch weer voor een stoplicht stil moet gaan staan of aan kunt sluiten in de file? Waarom zou je een strijkplank op je kofferdeksel monteren als je auto er niet harder van gaat rijden? Waarom zou je er brede, lage sloffen op leggen als dat ten koste gaat van je nieren en je nergens meer een drempel over komt?

Die no-nonsense houding klopt niet helemaal met het club-gevoel, vind ik. Het past niet bij de Dacia-rijder om te dweepen met een merk. Misschien is het een beetje het antihelden-gevoel, zoals je bij de Trabant-club ziet, of bij de club voor mensen met rood haar, om maar eens een paar dwarsstraten te noemen. Maar daar zijn de Dacia's weer veel te goed voor. Ik snap het niet. Daarom heb ik me ook voorgenomen om als mijn Sandero eindelijk geleverd wordt, me volop in het Dacia-club leventje te gooien. Es kijken waar het nou eigenlijk over gaat...
El Sandero

Re: Dacia cult-status

Nieuw berichtdoor ghostDusters op 14 jul 2010 19:25

Hoi El Sandero ,
Ik hoop binnen 2 weken ook een Dacia rijder te zijn , ik geloof als je het over een cult hebt wat betreft de Dacia rijder , dat deze mensen ook no nonsens zijn, geen patsers zijn ....
gewoon trots op hun autootje zijn ..... praktisch , ruim , toch comfortabel en zo lang het duurt goedkoop .
Ik moet het ook nog ervaren allemaal , maar ik heb er een goed gevoel bij .

Gr. GhostDusters
ghostDusters

Re: Dacia cult-status

Nieuw berichtdoor Richard op 18 jul 2010 17:43

tsja.. cult-gevoel...

Ik denk dat een aantal zaken hier toe bijgedragen hebben.

Het begon al begin 2007 toen er wachtlijsten onststonden voor een Dacia. Stel je eens voor: wachten op een Roemeense Auto!! Dacia heeft destijds een model op de markt gebracht dat veel ruimte bracht voor relatief weinig geld. En is dat eigenlijk ook niet waar het om gaat? Inderdaad, die wortelnotenhouten inleg of die 3 liter V12 is wel leuk, maar het brengt je niets sneller bij je doel, maar de bodem van de portemonnee komt wel sneller in zicht. Er zijn genoeg auto's te koop die jaarlijks meer afschrijven dan de nieuwwaarde van een MCV.....

Vervolgens begonnen de (aspirant)-kopers elkaar te vinden via diverse sites op het internet. De kracht van het internet heeft zeker bijgedragen aan het succes van Dacia. Meer en meer mensen zien het succes van Dacia en worden nieuwsgierig. Tel daarbij op dat de financiele positie van de gemiddelde nederlander er niet beter op geworden is met alle prijsverhogingen en extra belastingen EN de relatief lage aanschafprijs van een auto met enorme laadruimte en je hebt een uitstekende mix van ingredienten te pakken. Daarnaast bieden nog lang niet alle merken 3 jaar volledige garantie......
Groetjes,

Richard

beheerder van :
dit forum,
http://www.dacia-logan-mcv.org
http://www.daciamodellen.nl
Richard
Beheerder

Keer terug naar Diversen