Parkeersensoren monteren

Maak hier melding van storingen en/of problemen die je bent tegengekomen aan de Dacia. Misschien heeft een mede-daciast wel een goede oplossing!

Parkeersensoren monteren

Nieuw berichtdoor Logan op 28 jul 2010 09:37

Ik krijg mijn Logan MCV half augustus. Ik wil parkeersensoren zelf monteren. Nu heb ik op mcvjournaal.punt.nl gelezen en gezien hoe je die in moet bouwen. Maar die MCV's hadden een achterbumper en ik heb die niet. Wie weet hoe ik die bij mij nu moet inbouwen??? Heeft iemand een voorbeeld?
Logan

Re: Parkeersensoren monteren

Nieuw berichtdoor Herke & Brigit op 28 jul 2010 21:04

Heu..... hoezo geen achterbumper ???????
Herke & Brigit

Nieuw berichtdoor jubbels op 28 jul 2010 21:49

Mijn MCV is van sept 2009 en die heeft toch echt een achterbumper. Als die van jou geen achterbumper heeft wat zit dan op die plek?
Ik heb begin dit jaar parkeersensoren ingebouwd, is makkelijk te doen.
Als je een trekhaak hebt even opletten.
Ik heb de sensoren met tape op een salontafel geplakt en een bezemsteel met tennisbal erop als "trekhaak".
Even een 12 volt voeding op de controle-unit aangesloten en de twee binnenste sensoren verplaatst zodat de "bezemsteel" niet gezien wordt. De afstand tussen de twee binnenste sensoren moet ca. 45 cm zijn, dan zit je goed.
Bumper eraf gehaald, op een deken gelegd en de gaten maken met de bij de sensoren geleverde boor. Sensoren in de geboorde gaten duwen.
Als je de bumper eraf hebt zie op de rechter achterhoek, van onderen gezien, een plastic dop. Hier een gat in geboord, en de vier sensor-draden doorheen geduwd, naar boven trekken met een stugge draad zodat je in de bagageruimte uitkomt.
Het controlekastje met dubbelzijdige tape achter de bekleding geplakt, vier sensordraden erin alsmede de voedingsdraad welke wordt aangesloten op de achteruitrijlamp. Achter de bekleding zit ook een massapunt waar de -draad aangesloten wordt.
Mijn sensorset heeft ook een display, die met klittenband op de binnenspiegel vastgemaakt en de draad, via de binnenverlichting met een stugge draad, boven de hemelbekleding naar achteren toe gewerkt.

That's all
jubbels

Nieuw berichtdoor Logan op 30 jul 2010 14:40

Bedankt voor de tip. Is het veel werk of moeilijk de achterbumper er vanaf te halen. Ik ben wel erg handig maar heb nog nooit iets aan mijn auto veranderd. Een radio of nieuwe luidsprekers inbouwen o.k. maar zo'n ingrijpende klus aan een nieuwe auto????? Maar als ik hoor wat de garage vraagt voor het inbouwen en wat het kost als je hem zelf inbouwt loont het beslist het zelf te doen. Ik verheug me nu al op mijn MCV als ik hoor en lees hoe andere er tevreden over zijn en ben benieuwt hoe hij mij bevalt.
Logan

Nieuw berichtdoor jubbels op 30 jul 2010 18:06

Wat is moeilijk? Je begint met in elke achterste wielkast twee boutjes los te draaien.
Dan zitten er onder aan de bumper, ik meen 4 of 5 torx-schroeven die je eruit moet draaien.
Dan met 2 personen de bumper eraf tillen. Let op voor lakschade aan de bumper als je 'm neerlegt.
Ik had de bumper op een deken gelegd.
jubbels

Nieuw berichtdoor Logan op 31 jul 2010 16:18

[quote="jubbels"]Wat is moeilijk? Je begint met in elke achterste wielkast twee boutjes los te draaien.
Dan zitten er onder aan de bumper, ik meen 4 of 5 torx-schroeven die je eruit moet draaien.
Dan met 2 personen de bumper eraf tillen. Let op voor lakschade aan de bumper als je 'm neerlegt.
Ik had de bumper op een deken gelegd.[/quote]

Bedankt, Dit wordt mijn eerste klus aan mijn MCV als ik hem krijg :drive:
Logan

Nieuw berichtdoor Logan op 31 aug 2010 20:25

Ik heb dinsdag 24 augustus mijn Dacia Logan MCV Black Line gekregen. Ik heb er nu 1200Km mee gereden en ben erg onder de indruk. Hij rijdt lekker, alleen kunnen de stoelen voor iets harder. Ik mis een beetje de steun onder in de rug. Maar voor de rest ben ik helemaal in de wolken met mijn MCV. De lengte moet ik nog aan wennen, mijn vorige auto was een Hyundai-Getz. Het was een hele leuke en degelijke auto, maar de bagageruimte was veel te klein wat nu zeker NIET het geval is. I.v.m. de lengte heb ik ook besloten parkeersensoren in te bouwen die ik gisteren bestelt heb. Ben benieuwt of het goed gaat dat monteren maar ik denk dat het wel lukt.

groeten Logan (Ben)
Logan

Nieuw berichtdoor Herke & Brigit op 31 aug 2010 23:21

Succes met de montage.... en als je wat te vragen hebt, aarzel niet.
Wij hebben op het forum voldoende mensen met verstand van zaken....
Herke & Brigit

Keer terug naar Problemen / storingen